You are currently viewing Kätketyn Kroatian kiertomatka

• Artikkelin kirjoittaja:
  • Artikkelin kategoria:Uncategorized

Kätketty Kroatia Reissusiskojen silmin

Kroatian kauneus, aitous ja ystävällisyys ovat syitä, miksi maahan kannattaa tutustua. Kun vältät pahimman turistikauden kohtaat jotain lumoavaa ja ainutlaatuista. Olemme kiertäneet Dalmatian aluetta pienellä ryhmällä jo kolme kertaa. Teemme samanlaisen matkan myös tänä keväänä.  Kevät ja syksy ovat mielestämme parhaita ajankohtia matkustaa, säät ovat suomalaiseen makuun miellyttävämmät kuin keskikesällä. Turisteja ei ole kiusaksi asti ja paikalliset jaksavat hymyillä.

Ensimmäinen kohteemme oli Skradin, pieni 4000 asukkaan kaupunki Krkajoen suulla Krkan kansallispuiston läheisyydessä. Tämän välimerellisen kaupungin keskusta on kulttuurimonumentti kapeine kujineen ja portaineen. Ylhäällä mäellä komeilee keskiaikainen Turinan linnoitus, josta on upeat näkymät huvivenesatamaan ja kaupunkiin.  Majoituimme Skradinissa pienessä hotellissa, jossa vieraita hemmoteltiin aidon suomalaisen saunan löylyillä ja poreammeella. Melkoista luksusta rentoutua ja kylpeä pimenevässä, leppeässä illassa matkapäivän rasitukset ja jännitykset pois.

Krkan kansallispuito Seuraavana aamuna lähdimme ensimmäisellä laivalla Krkan kansallispuistoon. Aikainen lähtö kannatti, sillä saimme nauttia upeista vesiputouksista melko rauhallisessa puistossa. Iltapäiväisin väkeä riittää tungokseen asti ympäri vuoden. Vesi virtaa turkoosin ja smaragdin vihreän sävyissä useista putouksista.  Suurin putouksista on Sradinkski Buk, jonka edustalla rohkeimmat voivat pulahtaa vilvoittavaan veteen uimaan. Puisia kävelysiltoja pitkin pääsee ihailemaan toinen toistaan kauniimpia näkymiä. Puistossa on upeiden maisemien, runsaan kasviston ja linnuston lisäksi myös kulttuurihistoriallisesti mielenkiintoista katseltavaa mm. museo ja vanha toimiva vesimylly.

Olimme kiertomatkalla, siispä seuraavaksi siirryimme Makarskaan Adrianmeren rannalle. Makarska on noin 14 000 asukkaan kaupunki ja 60 kilometriä pitkän Makarskan Rivieran tärkein keskus. Majoituimme ihan kaupungin sydämeen, vanhan kaupungin kupeeseen. Silti huoneistojemme yhteydessä oli vain ryhmämme käytössä oleva sisäpiha- viihtyisä keidas, jossa saimme nautiskella rauhassa auringosta ja istua iltaisin päivän kuulumisista jutustellen.

Makarskassa riittää tekemistä. Vanhan kaupungin kujat kutsuvat kiertelemään. Rantapromenadi, Sv. Petarin niemi, puistoja, uimaranantoja, tori, museoita ja kirkkoja, -jokaiselle jotakin. Viihtyisät pikku ravintolat tarjoavat herkullista ruokaa kohtuulliseen hintaan. Kalaruokiin kannattaa ehdottomasti tutustua. Ruokalistat ovat täynnä meren herkkuja, joista Suomessa voi vain haaveilla. Myös illan hämärtyessä vanha kaupunki ja rantakatu kutsuu kiertelemään. Tunnelma oli miellyttävä, sillä vaikka syyskuun lopullakin turisteja riittää, niin pahin biletyskausi oli kuitenkin loppumassa.

Teimme yhdessä retken Makarskan Rivieralle. Ajoimme bussilla Brelan pikkukaupunkiin ja kävelimme 10 kilometrin matkan yhdellä maailman kauneimmista rannikoista takaisin Makarskaan. Maisemat  ovat vertaansa vailla. Pikkukyliä, satamia, puistoja, autioita rantakaistoja. Taustalla upeat Biokovovuoret, joiden korkein huippu kohoaa 1762 metrin korkeuteen. Pysähtelimme uimaan, ruokailemaan, jätskille tai vain nautiskelemaan olostamme. Rauhallisella tahdilla ehdimme näkemään paljon eikä matkanteko tuntunut työläältä.

Seuraava kohteemme oli Omiš, vanha merirosvojen suojasatama ja Dalmatian alueen kansanmusiikin keskus. Omišin edustalla on hienohiekkaisia rantoja ja taustalla kohoavat mahtavat  Mosorvuoret. Kaupunki onkin seikkailijoiden ja vuorikiipeilijöiden paratiisi. Mekin seikkailimme Omišissa. Kävimme laskemassa kumiveneellä koskea Cetinajoella. Kokemus oli ikimuistoinen. Yksin ei tällaiseen tulisi lähdettyä, mutta porukassa kaikki nauttivat. Kolmen tunnin retkellä meloimme 11 kilometrin matkan joella. Joki laski reilut 30 metriä, joten monenlaisia virtoja ja koskia matkalle mahtui. Jännittävää, mutta ilman aiempaa melontakokemusta pärjää mainiosti. Tästä retkestä on jokainen mukanamme ollut tykännyt aivan huippupaljon, vaikka joku on epäilevin mielin retkelle lähtenyt. Mikä riemun tunne, kun on voittanut itsensä ja antanut kuohujen kuljettaa. Mahtavia maisemiakin reitillä ehtii katselemaan ja viileässä joessa pääsee uimaan ja jopa hyppimään kallion kielekkeeltä alas veteen- jos haluaa  Huippureissu kertakaikkiaan.

Myös Omišissa on viehättävä vanhakaupunki. Mirabellan linnoitus kaupungin kupeessa on antanut suojaa merirosvoille. Ylempänä vuorilla sijaitsee Starigrad linnoitus 262 metrin korkeudessa. Mikäli kunto kestää, linnoitukselle kannattaa kiivetä, sillä sieltä on upeat näkymät merelle ja alas kaupunkiin.

Teimme myös retken Splitiin Dalmatian alueen suurimpaan kaupunkiin. Split on kuuluisa matkailukeskus jossa asuu yli 300 000 asukasta, lisäksi suuret määrät turisteja. Kaupungin keskustassa sijaitsee keisari Diocletianuksen palatsi joka on Unescon maailmanperintökohde ja kaupungin tärkein nähtävyys. Kaupungissa riittää muutakin katseltavaa; Marjanin kukkula, vilkas tori ja satama-alue, ostoskatu muotiliikkeineen ja paljon muuta. Matkallamme nopeahko tutustuminen kaupunkiin riitti. Splitiinhän voi tulla uudelleen omalle reissulle, mikäli suuren kaupungin vilske kiehtoo. Splitin kiertelystä väsyneinä oli mukava palata pieneen tuttuun Omisiin ja kotoisaan majoitukseen, jossa porukkamme asusteli kolmen makuuhuoneen huoneistoissa. Mukavaa, omat sopet rauhoittumiseen, mutta yhdessä oleiluun suuret oleskelutilat ja parvekkeelta maisemat vuorille ja merelle. Eikä yksin reissuun lähtenytkään jää yksin.

Matkamme viimeinen kohde oli Trogir, yksi Kroatian hienoimmista kaupungeista. Paikalla on ollut ihmisasutusta jo 200- luvulla eKr. Vanhakaupunki on Unescon maailmanperintökohde, joka sijaitsee pienellä saarella. Paikkaan on helppo tutustua, sillä autoliikennettä ei ole, eikä eksymään pääse, sillä meri tulee vastaan joka puolella. Vietimme matkamme viimeisen illan hieman haikeinkin mielin. Yhteinen kokemuksemme alkoi olla loppusuoralla.

Seuraavana aamuna saattelimme väkemme Splitin lentokentälle. Tuntui kuitenkin, että matkan tavoite oli saavutettu. Olimme yhdessä kokeneet paljon, nähneet kaunista luontoa, seikkailleet koskessa, retkeilleet  ja tutustuneet Dalmatian historiaan, viettäneet aikaa ja viihtyneet yhdessä. Kaikilla on varmasti monta muistoa talletettavaksi ja ennen kaikkea uusia ystäviä muistoja jakamaan.